Monday, July 21, 2008

“the homeless capital of America”






Mun pitää myöntää, että musta on mukava tutustua ja nähdä näitä ankeimpia kulmia. Samoin olen tehnyt Euroopankin kaupungeissa. Turisti nähtävyydet on usein jäänyt katsomatta, mulla on jotenkin tarve nähdä se todellinen kaupunki. Los Angelesissa on kuitenkin ehkä kaikkein räikein ero rikkaiden ja köyhien välillä. Missään muualla en ole nähnyt niin paljon rikkautta ja glamouria ja toisaalta taas niin paljon kurjuutta ja köyhiä. Maailmalla on toki rikkaita ja köyhiä kaupunkeja, mutta tarkoitankin, että samassa kaupungissa kohtaa nämä äärilaidat. Ja en voi itse omakohtaisesti vertailla kuin niinhin kaupungeihin, joissa itse olen käynyt.


Nämä kuvat on aivan uusien pilvenpiirtäjien läheisyydestä. Vaikka siellä on kurjuutta ja asunnottomia enemmän kuin missään muualla USA:ssa, niin jotain sellaista lumoa näissä suurkaupungeissa on, jota Suomesta ei löydy. Se on jollainlailla sellasta kiehtovaa rappion estetiikkaa. Mä olen aina ollut jotekin heikkona kaikkeen ränsistyneeseen ja rupiseen. En tiedä mistä johtuu, ehkä se on just niin vastakohtaista Suomelle.

12 comments:

  1. Hei! Todella hyvä blogi, paljon erittäin hyviä kuvia, eli juuri minun makuun! Täytyy tutustua paremmin heti kun on aikaa, nyt kerkesi vähän pintapuolisesti selailemaan. Täytyi kuitenkin heti tiputtaa terveiset;) Hienoa kun ote on vähän erilainen, tulee se oma tyyli esiin.

    ReplyDelete
  2. Systen Operator, mä kans tykkäsin sun kuvistas, just mun makuun!

    No mä en oikein voi muuten kuvata, kuin omalla tyylillä ja jälki on sitten tämän näköstä. ;D

    ReplyDelete
  3. Suomessa ei oikein tuollaista "rapistumista" pääse näkemään tuossa mittakaavassa, koska täällä vanhat talot puretaan tai kunnostetaan. Jotain yksittäisiä murjuja voi löytää keskustankin kupeesta, mutta ei tosiaan kokonaista kaupunginosaa. Toisaalta se on tietenkin hyvä asia. Sen takia nuo tuollaiset kuvat aina säväyttävät ja pysäyttävät.

    Todella upeita kuvia taas - vähän harmittaa, että skipattiin Losi niin nopeasti viime kesänä :(

    ReplyDelete
  4. Elegia, oikeastaan toi räjähtäneisyys on täällä aivan joka puolella, ehkä muutamaa hienosto kaupunginosaa lukuunottamatta, se on todella kiehtovaa mun silmille. Ja vapaa rakentaminen, mitä ihmeellisimpiä tönöjä on joka puolella, mun mielestä tää kaupungi muistuttaa enemmän Mexicoa kuin Amerikkaa noin yleis ilmeeltään. Ehdottomasti tutustumisen arvoinen, mulle oli täydellinen yllätys, että tää on niin kirjava ja räjähtänyt.

    Mä laitan kuvia kyllä sitten siitä tyypillisimmästä kaupunki kuvasta, oikeastaan sitä pitäisi näyttää eniten, koska noi mitä olen näyttänyt, on oikeastaan vain poikkeuksia. ;)

    ReplyDelete
  5. Odotan innolla aina kuviasi! Monipuolisuus on vain hyvästä ja poikkeukset ovat kiinnostavia! Ainoa miinus vaan on, että tulee ihan sairas matkakuume!

    Minullekin tuli muuten ikävä niitä matkakuvia... Perustin Cosmoksen uudellen, heh :DD

    ReplyDelete
  6. Elegia, tosi kiva, että perustit se uudelleen, sä oot matkustanut niin paljon ja on niin mielenkiintoista katsella sun kuvia. Mä en oo matkustellut kuin Euroopassa ja Los Angelesissa. ;D

    ReplyDelete
  7. Koskettavia kuvia! Tykkään siitä, että kuvaat rehellisesti mitä näet. Tuskinpa mitään amerikkalaista downtownia voi tutkia, ilman törmäämättä asunnottomiin. Kipeä ongelma...

    Mrs K

    ReplyDelete
  8. Kiitos Mrs K

    No jos asunnottomat jättäisi pois Los Angelesia kuvattaessa, siitä jäisi iso pala pois, mä todellakin haluan ikuistaa täältä ihan kaikkea, ihanaa ja kamalaa. Mutta mä todella pidän tästä kaupungista, ihmetystä ja ihastusta riittää kyllä niin paljon.

    ReplyDelete
  9. Muakin on näiden sun kuvien myötä alkanut kiinnostaa LA enemmän :) Olen myös aiemmin mieltänyt sen aika pinnalliseksi palmukeitaaksi, monipuolisen kiehtovalta kyllä nyt vaikuttaa... Kiva olla virtuaalimatkalla!

    ReplyDelete
  10. Anonyymos, mä itse ihmettelin, mistä mäkin sellasen palmukeitaan mielikuvan olen saanut, täällä on kyllä palmuja ja ihana ilmasto, mutta pinnallisuus on täällä vain pinnallista. ;)

    ReplyDelete
  11. Toi edellinen anonymous kommentti siis Mrs K. Sori jäi nimimerkki pois...

    Mrs K

    ReplyDelete
  12. Mrs K, joo ihan kiva jos muistat laittaa nimimerkin, niin ei mene anonyymit sekaisin. ;D

    ReplyDelete

I don´t want to live here, but a stay here rather amuses me. It´s a sort of crazy-sensible.

D.H. Lawrence