Sunday, July 20, 2008

Historiallinen Downtown LA







Uljaitten uusien pilvenpiirtäjien varjosta löytyy jotain paljon kiehtovampaa. Historallinen downtown. Siellä voi vielä aistiä entisaikojen glamouria, mutta aika on jättänyt jälkensä kaupungin kasvoihin, se on kuin vanhus, jonka rypyt kertoo eletystä elämästä. Nyt kyllä tämä ilme on uhattuna, kun kasvojen kohotus leikkaus on meneillään. Se voidaan tietysti tehdä myös kauniisti, vanhaa kunnioittaen. Mutta tietty vähän pelottaa sellainen peri amerikkalainen tapa mennä kaikessa hiukan överiksi. Joten toivokaamme, että tälle vanhukselle ei ilmesty vitivalkoista potox-tekohymyä, silikonirintoja, rasvaimua tai brasilialaista pepun kohotusta. ;)

Näihin maisemiinhan sijoittuu myös kaikkien aikojen lemppari elokuvani; Bladerunner, siitä on postaus Kyynelkaasussa!

12 comments:

  1. Aivan ihania rakennuksia! Toivoisi ihan, että ne peruskorjattaisiin (ilman silikoneja ja raflaalia maalikerroksia, kiitos) :D

    Pidän tosi paljon vanhoista rakennuksista juuri niiden lukuisten yksityiskohtien ja muotojen takia. Nykyään kun rakentaminen tuppaa olemaan enemmänkin kustannustehokasta eli mahdollisimman simppeliä, sillä ainahan tuollaiset koukerot ja muodot on kalliimpi toteuttaa.

    ReplyDelete
  2. Elegia, juu, nykypäivänä se työvoimaon niin kallista, että rakentaminen on mennyt mahdollisimman simppeliksi. Ja Suomessa valitettavasti kerittiin purkamaan niin paljon vanhaa, ennenkuin niitä opittiin arvostamaan.

    Noissa taloissa on niin mielettömiä yksityiskohtia, mä haluan pian päästä sinne takas kuvaamaan niitä, jotkut talost on niin ihania, että mä voisin viettää vaikka päivän kuvaamalla vain yhtä taloa. Nyt mä otin sellasia yleiskuvia, seuraavaksi tulee kuvia hieman uudemmista lähinnä funkkiskauden ja sen jälkeisen ajan rakennuksista tuolla historiallisella alueella.

    Mä oon just kommentoimassa sun autiotalo haasteeseen...joten menen sinne takas. ;)

    ReplyDelete
  3. Ihania kuvia :)
    En ole koskaan huomannutkaan Downtownia tuolla silmalla, sait sen nayttamaan kauniimmalta :)

    ReplyDelete
  4. Kiitos Susa, siellä on valtavan kauniita historiallisestikin arvokkaita rakennuksia. Upea ja kiehtova paikka mulle, koska arkkitehtuuri on mulle todella rakasta.

    Seuraavassa kuvasarjassa tulee kyllä hiukan rujomman näköisiä rakennuksia, mutta nekin ovat jotkin arkkitehtoonisesti todella mielenkiintoisia.

    ReplyDelete
  5. Jaan odottelemaan :)

    By the way, nain viime yona susta ja Robista unta ;D
    Olitte ihan erinakoisia miksi olin kuvitellut, se oli tosi hassu uni ;D

    ReplyDelete
  6. Susa, toivottavasti ei ollut painajainen. ;)

    Me just tänä aamuna Robin kanssa juteltiin unista ja siitä, kuinka erilaisia asiat niissä voi olla, hauska yhteen sattuma. :D

    ReplyDelete
  7. Ei ollut painajainen :)
    Robilla oli sellaiset pitkat "letit" paa taynna (miksi niita sanottiinkaan?) ja sa tanssit jotain itamaista napatanssia ja Rob soitti rumpuja ;D ;D

    ReplyDelete
  8. LOL, Susa, tarkoitat siis rastoja, no Robilla on vain yksi poninhäntä päässä, mutta ei toi nyt niin kamalan kauaksi sitten mennyt.

    Jä mä kyllä tanssin ja hetkuttelen koko ajan, joten tavotit unessasi aika hyvin meidän tunnelman.

    Mulla on kaks kaveria Tampereella, toinen houkutteli mua aina mukaan Salsaan ja toinen Itämaiseen vatsatanssiin, kun en osannut päättää, en mennyt kumpaankaan. Nyt harmittaa, olisi pitänyt mennä kumpaankin!:D

    ReplyDelete
  9. ;D ;D
    Salsaa makin haluisin oppia, ja kylla napatanssiakin... :)

    ReplyDelete
  10. Susa, molemmat on mahtavia tansseja, se mun kaveri,joka harrastaa salsaa, käy kerran vuodessa Kuubassa parin viikon salsamatkalla ja harrastaa tanssia Suomessakin ainakin pari kertaa viikossa, se on ihan hurahtanut, mutta aivan mielettömässä kunnossa. Tosi hyvää liikuntaa.

    ReplyDelete
  11. Vau, kuulostaa ihanalta!
    Oletko katsonut elokuvan "Along came Polly"? (Jennifer Aniston ja Ben Stiller) Se on tosi hauska ja siina on todella seksikasta tanssia, olis ihana oppia sellasta ;)

    ReplyDelete
  12. Susa en ole nähnyt tota elokuvaa, pidän molemmista näyttelijöistä, joten ehdottomasti haluan nähdä sen.

    Mä tanssin pikku tyttönä balettia, mutta sen jälkeen tanssiminen onkin ollut sellasta vapaata hytkytystä, mutta mä innoistuin kovasti, kun katselin Tanssii tähtien kanssa Suomessa ja nyt sitten täällä Dancing with stars ja Do you think you can dance, nyt tekis mieli mennä tanssikursseille. :)

    ReplyDelete

I don´t want to live here, but a stay here rather amuses me. It´s a sort of crazy-sensible.

D.H. Lawrence