Saturday, August 2, 2008

Menenkin tästä pakkaamaan laukkuni....


Mua on jo muutamaan otteeseen kehotettu pakkaamaan matkalaukkuni ja häipymään täältä takaisin Suomeen. Ei tosin onneksi kukaan täällä tuntemani amerikkalainen. Mun tavastani kirjoittaa ja kuvata ei oikein kaikki tunnu pitävän. Ei se mitään, ei tarvitse pitääkkään. Mutta haluaisin kuitenkin kertoa sen, että mulla ei ole mitään vihaa, kaunaa tai katkeruutta Amerikkaa tai amerikkalaisia kohtaan. Mä katselen täällä vain asioita omilla silmillä ja moni asia huvittaa ja ihmetyttää. Jos olisin jossain muualla maailmassa, tekisin samoin. Ja aivan samoinhan monet ulkomaalaiset tekee Suomessa, ja siellä ainakin suomalaiset tuntuu rakastavan noita vierasmaalaisia silmäpareja, jotka näkevät Suomen ikäänkuin eri perspektiivistä. Se on aina terveellistä katsella tuttuja ja totuttuja asioita uusin silmin.

Koska olen suomalainen, niin ihan luonnollisesti vertailukohdaksi tulee Suomi. Se ei tarkoita, että mä sinisin silmin palvoisin ja kunnioittaisin Suomea, se tarkoittaa, että kun on maailmalla siinä samalla myös huomaa jotain sellaisia piirteitä, jotka ovat tunnusomaisia nimeenomaan Suomelle tai suomalaisille.

Yleinen käsitys on, että Los Angeles on tylsä palmukeidas. Se oli myös mun käsitys. Mutta sen käsityksen haluankin korjata. Täällä on aivan kaikkea. Sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä.

Olen aina ollut kiinnostunut populaarikulttuurista ja arkkitehtuurista, rakennettu urbaani ympäristö on siis mun silmille kuin paratiisi. Tämä on todellinen unelmieni kuvauskohde. Joten en pakkaa ainakaan vielä matkalaukkuani, vaan kameralaukkuni ja lähden tästä kuvaamaan lisää. ;))

PS. Aina on mahdollisuus kertoa, jos esitän täällä väärää tietoa ja tietty mielipiteistäkin voi olla erimieltä. Minua ei henkilökohtaisesti loukkaa jos joku on kanssani eri mieltä, joten kaikki komentit on tänne aina tervetulleita. Keskustelen mielelläni ihan kaikesta. ;))

16 comments:

  1. Älä nyt säikyttele - hetken jo luulin, että jotain kamalaa on sattunut!

    Sulla on just hyvä tyyli. Jos joku ei tajua, niin varmaan se on sen jonkun ongelma.

    Minusta olisi aika outoa, jos ei "vierailla mailla" vertaisi sitä kulttuuria nimenomaan omaansa. Sehän on ainoa, johon sitä voi verrata. Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin kritiikki tai negaatioiden esittäminen, kuten ilmeisesti jotkut sitten luulevat. Juuri niiden eroavaisuuksien avulla oppii tutustumaan toiseen kulttuuriin ja myös näkemään sitä omaa tuttua eri valossa.

    Jatka vaan samaan malliin - odotan kuviasi ja niitä muokkauksia myös innolla!

    ReplyDelete
  2. Elegia,

    Mä jatkan ihan samaan tyyliin, eikä mua todellakaan loukkaa eri laiset mielipiteet, mutta halusin tehdä vain selväksi, ettei munkaan tarkoitus ole täällä mitenkään mustamaalata mitään.

    Olen juuri lähdössä Westwoodiin, joten uusia kuvia on tulossa, ja mä sain kyllä uuden kipinän muokkauksiin, joten niitäkin varmaan tulee. Muokkaan pieleen menneistä kuvista taidetta! ;))

    ReplyDelete
  3. No, mistäs tämä nyt kumpusi? Luulin tilanteen jo rauhoittuneen ja säikähdin Elegian lailla.

    Ekäpä se on niin, että olet löytänyt kamerasi kautta sen kipukohdan, josta Amerikoissa halutaan vaieta. Peitellä. Ja erityisesti siloitella tänne kotimaan suuntaan. Kuvia tukevat tekstit ovat mainioita ja pidän peittelemättömästä tyylistäsi kirjoittaa. Joskus olen jopa hieman kateellinen tuolle avoimelle tyylille ;)

    Veikkaisin, että me jotka näitä sinun blogejasi ahkerimmin lukevat täältä kotimaasta, olemme niitä jotka olemme jo nähneet maailmalla aika paljon. Ei me edes haluta nähdä sitä siloiteltua ja kiillotettua kuorta, tai yleiskuvia! Lisäksi meitä yhdistää kiinnostus kulttuurien kerroksellisuuteen, olisi se sitten maan sisäistä kulttuuria tai taidetta. Ja sitä sinä olet tuottanut, ainakin minun ilokseni, taidokkaasti.

    LA on mielestäni populaarikulttuurin mekka ja useat kuvasi, erityisesti ne rankasti muokatut, myös edustavat poptaidetta parhaimmillaan. Ja arkkitehtuuri on tehty asumisen lisäksi myös katseltavaksi, koettavaksi, nautittavaksi, esimerkiksi muille, tunnettavaksi, kuten myös kaikki muu rakennettu ympäristö. Veikkaisin, että arkkitehdit ja suunnittelijat olisivat varsin näreissään ellei heidän luomuksistaan, sillä taidetta nekin ovat, ottettaisi kuvia ja oppia.

    Jatka samaa malliin! Täällä kyllä ymmärretään näitä asioita.

    ReplyDelete
  4. Lepis,

    No mä taisin itse mennä hieman tökkimään kepillä. Mä vaan jotekin tykkään laukoa mielipiteitä sillain rempseästi, että syntyy keskustelua ja asioihin tulee uusia perspektiivejä. Mutta ehkä mulla on vähän kökkö tyyli. Asiat tietty vois sanoa ehkä kauniimminkin, mä en aina itse tajua, että kirjoittaessani asioista ei aina välttämättä välity se, että en aina ole niin tosissani.


    Mä kyllä luotan suomalaisten omaan arviointi kykyyn, kyllähän siellä ihmiset on sivistyneitä ja avara katseisia. Ja ei tunnu kovin mielekkäältä esitellä Los Angelesista juuri niitä kaikkein tunnetumpia puolia, turistit näkee ne, se, että mulla on mahdollisuus tutustua tähän paremmin, on juuri se mitä haluan näyttää.

    Mutta mä oon tosi inspiroitunut ja innoissani, kun mulla on tsemppi päällä, sitä ei sammuta mikään. ;))

    ReplyDelete
  5. Joo mäkin huomasin kun sait "lokaa niskaan" tietyltä kommentoijalta! harmitti sun puolesta, koska oot huippubloggari, tykkään sun tyylistäsi ja tavasta kirjoittaa / kuvata. Jatka samaan malliin! :)

    ReplyDelete
  6. Anonyymi, älä oo siitä yhtään harmissasi, sitä saa mitä tilaa, joten en mä ole mitenkään yllättynyt, että joku ei oikein mun tyylistä tykkää.

    Mutta kiitos, mulla on jo kengät jalassa, joten lisää kuvia ja kökkö tekstiä on luvassa. ;)

    ReplyDelete
  7. Höh.

    Ei minulla muuta, edellä olevat kommentoijat sanoivat jo kaiken.

    Välillä vaan ihmetyttää, miten medialukutaidottomana muut ihmiset pitävät toisia ihmisiä, ikään kuin olisimme idiootteja.

    Ehkä me olemmekin.

    And we all lived happily ever after:)

    Keep up the good work, Itkupilli.

    ReplyDelete
  8. Susu,

    Mulla taitaa olla sellanen sisäänpäin kasvanut irokeesi päässä! Ikuinen teini ja kapinallinen. Mun on aina ihan pakko sanoa oma mielipiteeni, joskus vois olla hiljaa, mutta mä en osaa. Ja koska olen jo näin vanha, niin en varmaan enää opikkaan.

    Ja mä olen sellanen juna, että jos oon vauhtiin päässyt, niin en kyllä pysähdy ennen seuraavaa asemaa. ;)

    ReplyDelete
  9. No samanlainen "juna" se olen minakin.

    Teille muille tiedoksi, ma olen puhunut Itkupillin kanssa yksityisesti monesti, ja pidan hanesta. Meilla ei vain ole sama maku, ja mulle tulee joskus (tai aika monesti) tunne etta han tahallaan haluaa nayttaa vain sen ruman puolen LA:sta.
    Mutta tiedan, etta se on hanen tyylinsa, hanen mielestaan kauneus on erilaista mita minun mielestani. Han on artisti. Nakee asiat eri kulmasta.
    Niin ja muuten, omat kuvat blogissani eivat ole kiillotettu. Seison taloni edessa ja otan kuvan, jos se on kiillottamista, niin olkoot sitten niin.
    ***
    Mita tulee eiliseen kirjoitukseen blogissani, kirjoitin sen suutuspaissani, tunsin etta sanoin sitten mita tahansa, sina vaan juutuit kiinni joka sanaan mita mina sanoin. Vaikka joku muu olisi sanonut jotain samantyylista, et sanonut siita mitaan. Mulle tuli tosiaan tunne etta henkilokohtasesti alennat mua...

    Mutta pyydan anteeksi, jalleen kerran, purkaustani.
    Olet ihana ihminen. Vaikka meilla ei samat mielipiteet aina olekaan, toivoisin etta voidaan pysya ystavina.

    ReplyDelete
  10. Susa, tottakai me ollaan ystäviä. Ei mun mielestä ihmisten tarvitse mun kanssa samallalailla ajatella. Enkä mä tätä juttua tähän sun takia laittanut, me ollaan näistä asioista jo kahden kesken puhuttu. Mä halusin kertoa kaikille, että mulla ei ole mitään pahaa tarkoitusta näiden kuvieni ja juttujeni takana. Se on vain mun tyyli.

    Mä vastasin sulle sun blogissa, koska sä esitit kysymyksiä, jotku ihan suoraan mulle. Ja se on sun blogis, siksi sitä jotenkin tuntuu luontevalta keskustella sun kanssa. Mutta kuten sanoin, mulla ei ole mitään henkilökohtaista niissä asioissa joista blogissasi keskustellaan.

    Mä en missään mielessä halua sua alentaa, en ketään muutakaan, tarkoituksena oli vain osoittaa, että asioilla on aina myös kääntö puoli.

    Sulla on kivoja kuvia sun blogissas, kuvista saa aina paljon irti. Toivottavasti otat lisää. Ja sä oot myös ihana, suora ja rehellinen ja uskon että todella vilpitön asioissasi, siitä pidän, ja sen olen sulle ennenkin kertonut. :))

    ReplyDelete
  11. OK. No ma haaveilin sellaisesta blogista etta kaikki keskustelis kaikkien kanssa. Ma vaan laitan aiheen monesti esille sen kummemmin sita ajattelematta, ja siita tuleekin "sota", missa ma yksin vastaan.
    Mutta se on siis kai blogien tarkoitus. Otin sen sun mulle ainoastaaan puhumisen henkilokohtaisena. Mutta nyt tajuan virheeni. Olen tottunut puhumaan foorumissa, missa kaikki keskustelevat kaikkien kanssa.

    Sorry :(

    ReplyDelete
  12. Susa, älä nyt anteeksi pyytele, ja toisaalta mä tunnen sut sieltä parhaiten, kyllähän ne kommentit siellä kaikille on tarkoitettuja ja ainakun kysyt mielipidettäni, niin mielelläni siihen vastaan. Mutta mä oon, kuten sanoin, joskus aika kökkö. Mä koitan nyt parantaa tapani. Suupielet ylöspäin nyt! Ei nämä niin vakavia juttuja ole, ja ainakin voidaan sanoa, että sulla on huippu suosittu blogi, osaat ainakin herätellä tunteita ja keskusteluja, se on aina hyvä. :))

    ReplyDelete
  13. OK...ma tunnen kaikkien vihan selassani nyt kuitenkin...mutta kai tama tasta viela jatkuu jotenkin..

    Hyvaa sunnuntaita :)

    ReplyDelete
  14. Susa, oho just vaihtuikin sunnuntaiksi. En mä ainakaan sua vihaa ja onhan moni myös kanssasi samaa mieltä.

    Hyvää sunnuntaita sullekin. Ja nyt lopetat suremasta. :))

    ReplyDelete
  15. Hui, säikäytit minutkin. Kovin mielelläni katselen blogikuviasi. Se on avannut minulle ihan uudenlaisen Losin.

    Ja se mikä on rumaa ja kaunista, on kai makuasia. Ei niistä voi eikä kannata kiistellä. Jos blogi ei joitain miellytä, silloinhan voi vapaasti vaihtaa "saittia". Uskon että meitä on täällä voittopuolisesti niitä, jotka todella nauttivat kuvistasi :)

    Ja se mille erityisesti nostan hattua, on se että vastaat kiperiinkin kommentteihin ystävällisesti ja ymmärtäväisesti. Se osoittaa todellista sydämen sivistystä.

    Keep up the good work!!!

    Mrs K

    ReplyDelete
  16. Kiitos Mrs K

    Mä olen iloinen, että voin välittää tästä ihmeellisestä kaupungista sitä kuvaa jota turistit ei täällä kerkiä näkemään. Täällä kyllä riittää vielä vaikka mitä, mutta on tosi kiva tietää, että voi katsella albumia yhdessä muiden kanssa, ei se yksin ole niin kiehtovaa. Mukava jakaa näitä elämyksiä.

    Mulla ei ole itsellä mitään sellasia asioita, joista en voisi kaikkien kanssa jutella. Mä olen iloinen kaikista ihmisistä, joiden kanssa voin olla jotekin vuorovaikutuksessa. Kuten tuossa postauksessa sanoin, kakki kommentit on tervetulleita, suhtaudun niihin kaikkiin avoimesti ja koitan vastata vilpittömästi. Mulla ei ole mitään tarvetta hankkia vihollisia, mutta ystäviä minä tarvitsen, niitä ei ole koskaan liikaa.

    ReplyDelete

I don´t want to live here, but a stay here rather amuses me. It´s a sort of crazy-sensible.

D.H. Lawrence