Sunday, August 3, 2008

Los Angeles, rakkaudella















Mä olen yrittänyt välittää Los Angelesista mahdollisimman monipuolista kuvaa. Se ei ole helppoa, koska tää kaupunki on ihan kaikkea. On mahdotonta kuvata sitä näyttämättä rumuutta ja köyhyyttä. Kosk sitä on täällä aivan joka puolella. Tämä on hirmuinen saastekattila, jossa mielettömät moottoritiet halkoo kuin arvet tätä maisemaa. Rikokset ja väkivaltaisuus on osa tämän kaupungin arkea. Kouluissa on metallinpaljastimet. Koululaisilla ei ole täällä pitkiä kesälomia, koska rikollisuus kasvaa heti, jos nuoriso päästetään yhtäaikaa vapaalle. Naurettavat jengit käyvät täällä keskenään sotia. Asunnottomia ja köyhiä ihmisiä on valtavat määrät. Kunnallistekniikka on aivan retuperällä. Energia- ja vesipula tulee uhkaamaan lähi vuosina tätä liian nopeasti kasvaa jättiläistä.

Mutta mä rakastan tätä kaupunkia, kuten useimmat ihmiset täällä. Täällä on ihmisiä joka puolelta maailmaa. Täällä voi muutaman kilometrin matkalla kokea mitä ihmeellisimpiä elämyksiä. Täällä on runsautta ja väriä. Turhat rakennus- ja julkisivumääräykset ei rajoita täällä tätä värikästä urbaania maisemaa. Valtavat mainostaulut ja neon valot kohoavat kaupungin ylle.
Silmiä hivelevä rehevä kasvilluus ja uskomattoman upeat palmurivistöt koristavat tätä kaupunkia. Hedelmäpuut ja eksoottiset kukaset koristaa kauniita puutarhoja. Idässä kaupunkia halaa uljaat vuoret, talvella jotkut jopa lumihuippuisia. Lännessä avautuu Tyynivaltameri. Se on henkeäsalpaavan kaunis. Siinä rannalla on tunne, kuin olisi tullut maailman ääriin, mutta kuitenkin edessä avautuu uusi tulevaisuus. Kaikki on mahdollista. Maanjäristys vavisutti kaupunkia, täällä tiedetään, että iso järistys on tulossa. Se voi kerta heitolla pyyhkäist pois tämän uskomattoman unelmien kaupungin.

Los Angeles on meidän kaikkien olohuoneissa, joka ikinen päivä. Nämä maisemat on tullut tutuiksi ympärimaailmaa. Täällä asuu rikkaita ja palvottuja maailmantähtiä enemmänkuin missään muualla. Punaiset matot, limosiinit ja säihkyvät timantit on myös tämän kaupungin arkea.

Joten toivoisin, että kaikki lukijat ymmärtäsi, mitä minä yritän tämän blogini välityksellä kertoa. Nuo kuvat tuossa on kaikki yhdeltä pieneltä pätkältä Westwood Bulevardia. Se on mielestäni aika kuvaava kooste. Ihmettelen, jos joku voi vielä ihmetellä, että miksi minä täällä ihmettelen yhtä sun toista. En tiedä voinko koskaan enää lopullisesti jättää tätä kaupunkia, ainakin se on aina sydämessäni. Kun multa kysytään, että mikä tässä kaupungissa on parasta, vastaan, että enkelit. Voiko kauniinpaa nimeä kaupungilla olla?

Rakkaus toi minut tähän kaupunkiin, ja nyt minä itse olen rakastunut siihen.

I don´t want to live here, but a stay here rather amuses me. It´s a sort of crazy-sensible.
D.H. Lawrence (mietelause koskee Los Angelesia)

14 comments:

  1. Näitä sinun kuviasi, kun katsoo niin kyllä näistä välittyy todella monipuolinen kuva. Minulle suunnat ovat tosi vaikeita: saako kysyä asutteko Laxin lentokentän suunnalla? Tosin Losi nyt on aika isohko (heh) paikka, että vaikka asuisittekin, niin silti jää liikkumavaraa. Itse en siis ole Losia paljon muuten kokenut kuin pörräämällä kentältä johonkin keskittymään, jossa oli useita autonvuokrausliikkeitä. Siellä suunnalla olikin aika karua.

    En ole muuten koskaan ajatellut, ettet pitäisi Losista tai Jenkeistä ylipäätään. Minulla olisi varmaan aika samanlainen tyyli kuvata uutta asuinmaatani (reissuillanikin muuten kuvaan sekä sanallisesti että kameralla mieluusti etenkin juuri sitä, mikä on toisin – mitäs niitä yhtäläisyyksiä ihmettelemään?!).

    Olen itsekin sellainen herkästi innostuva ihmettelijä enkä kai sitten tajua, ettei saisi kommentoida (muista maista) ”negatiivisesti”. Negatiivisella tarkoitan tässä erilaisuuden esille tuomista, mikä ei kylläkään ole sama kuin negaatio, vaikka se sellaiseksi turhan helposti mielletäänkin. Ja toisaalta sitten ärsyttää se, että jos kehuu jotain toista maata, niin se mielletään oman kotimaan, eli tässä tapauksessa Suomen, vähättelyksi. Ei ole helppoa :D

    Minä ihastuin Jenkkeihin, ihastuin Ausseihin, Japaniin, Englantiin jne. Saksakin on aivan ihana maa, mutta yllättäen sen kulttuuri tuntui vaikeimmalta (ei siis ole sama asia kuin ”huono” tai ”perseestä”).Tästä saisi ihan oman juttunsa aikaiseksi, mutta säästän kommenttilootaasi :D

    ReplyDelete
  2. hei

    todella ihania kuvia täällä, ja juuri siksi niin ihania kun samoja ei muuten missään voisi nähdä.

    olen sen verran turvallisuushysteerikko, että pakko kysyä minkälaista siellä on tavallisen pulliaisen elämä mitä tulee noihin jengitappeluihin, ryöstöihin ym? tunteeko usein olonsa turvattomaksi ulkona liikkuessaan? varsinkin pimeällä?
    Minä olen saanut USAsta elokuvien välityksellä ja aikoinaan Hälytys 911:stä katsomalla aika hurjan kuvan.

    SK

    ReplyDelete
  3. Asiahan ei minulle kuulu, mutta jenkit on paljon muutakin kuin ne leffat - turhaa pelottelua osa.

    Sehän riippuu niin paljon alueista, joilla liikkuu, että kuinka riskialtista on. Me esim. liikuimme ihan yöaikaan New Yorkissa, Manhattanilla. Tietenkään ei kannata poiketa minnekään syrjäkujille tmv. vaan käyttää järkeä. Jäätiin henkiin eikä kukaan uhkaillut :D

    No niin, nyt vaikenen taas.

    ReplyDelete
  4. Elegia

    Tota mitenköhän selittäisi missä asutaan jos et tunne LA:ta...tavallaan hiukan samalla suunnalla, mutta siihen väliin jää mm. Beverly Hills ja Hollywood. Oikeastaan suoraan pohjoiseen Laxista. Se alue taitaa olla yksi tylsimmistä täällä. Mutta aikalailla siis samanlaista aluetta, jota täällä on kaikissa väleissä jos ajelee katuja. Ja muuten onkin sitten aikalailla sellasta pientaloaluemattoa. Köyhät ja rikkaat kaupunginosat vaihtelee yllättävän nopeasti ja ovat osittain myös limittäin. Niin on outo ja erilainen tää, kuin mikään muu tuntemani kaupunki, että tosi vaikea selittää.

    Suomi on jotenkin monella tavalla aika oma ja erikoinen maa. Siellä rakennettu ympäristö on paikoitellen kamalan rumaa, mutta kaunistakin löytyy. Sieltä puuttuu sellainen idylli monin paikoin. Mutta luontohan siellä korvaa sen onneksi.

    Mun edellinen mies oli saksalainen, joten se maa on mulle tullut tutuksi. Tosin jo lapsena matkustelin siellä usein. Mä tykkään Saksasta tosi paljon, aivan kuten täälläkin, niin mä rakastin siellä taloja ennen kaikkea. Ja sitä kuinka tieheää asutus siellä on, se kiehtoo ehkä juuri siksi, että Suomessa on aina saanut nauttia siittä loputtomasta rauhasta ja hiljaisuudesta.

    Japaniin haluaisin kovasti matksustaa ja Intiaan.

    Onneksi nämä komenttilootat taitaa olla aika venyviä, joten eiköhän täällä voi surutta tuhlata, ei lopu kesken. ;)

    ReplyDelete
  5. Anonyymi,

    Kyllä se on myös valitettavasti totta, että täällä on syytä olla varuillaan. Ja valitettavasti noiden jengitappeluiden yhteydessä välillä saa sivullisetkin luodeista. Tosiasia on että täällä on aseita ja niitä myös käytetään. Riippuu tietysti myös alueista, mutta ihan huoletta täällä pimeällä ei voi liikkua, no mä kyllä liikun, mutta olenkin sellainen uhkarohkea ja utelias.

    On myös alueita, joille ei ole mitään asiaa. Niillä en ole käynyt, vielä...

    Mutta en halua pelotella, kyllähän täällä suurin osa ihmisista on sentään hengissä, liikenteessä kuolee varmasti enemmän kuin väkivaltaisuuksissa.


    Elegia
    Kerkisitkin jo tähän väliin uudelleen...toi on vähän niin ja näin. Suomalaisen mittapuun mukaan täällä kyllä on vaarallista, eli sitä tervettä järkeä saa ja pitää kyllä käyttää. Mä en halua mitenkään tätä asiaa paisutella, mutta totta on että täällä voi saada kuulan kalloonsa vaikka vittuuntuneelta autoilijalta, mä en nyt muista miksi sitä ilmiöö kutsutaan, mutta kun aseet on helposti saatavilla ja pinna palaa, niin siinä voi käydä huonosti.

    ReplyDelete
  6. Voi ei, syyllisyys... Siis eihan toi selitys naista kuvista ole mulle? Tottakai saat kuvata ja postata mita haluat, sitahan minakin haluan blogissani. Olen todella pahoillani :(
    Itkupilli, kuvaa ja bloggaa juuri niinkuin haluat, ja samaan tyyliin, please unohda se mun kommentti.

    Mita tulee noihin kesalomiin,kuinka lyhyet ne nykyaan on LA:ssa?
    Taalla meilla on kesakuun alusta elokuun loppuun. Eli aika samanpituisia kuin Suomessa.

    ReplyDelete
  7. Susa, mä en mitenkään tarkoittanut tota sulle, mä haluan edelleenkin yleiseti kertoa, että se mitä mä täällä mun blogissa kirjoitan tai laitan kuvia, ei ole missään tapauksessa tarkoitettu mustamaalaamaan tätä kaupunkia, eikä se ole mitään vihaa tai haukkumista. Mä en halua loukata ketään näillä mun jutuilla.

    Yleisesti amerikkalaiset täällä kyllä itse kertovat myös noista epäkohdista eikä kukaan täällä ole minulle loukkaantunut, kun ollaan puhuttu näiden kahden maan erilaisuudesta.

    Mä en tiedä tarkkaan noiden lomien pituuksista, luulisin, että samallalailla kuten Suomessa nykyään, koulut itse päättää niistä lomien alkamisista ja loppumisista.
    Mutta sitä lyhentämistä on pidetty yhtenä keinona hillitä nuorisoa ja pitää pois kaduilta. Mutta toisaalta kyllähän siellä kouluissakin joissakin paikoissa aika hurja meno on päällä.

    Mutta tämä oli tälläinen yleinen katsaus, en tarkoita tällä todellakaan loukata, mutta ei oikein Los Angelesista voi antaa todellista kuvaa, jos ei myös ota noita epäkohtia esille.

    ReplyDelete
  8. Hei taas

    muistan katsoneeni vähän aikaa sitten yhden leffan jossa kaveriporukka eksyi New Yorkin seudulla sellaiselle alueelle,mille poliisitkaan eivät tulisi vaikka kuinka monta kertaa soitettaisiin, ihmettelin tätä kovasti mutta sitten kuulin muutamalta "paikalliselta" että tälläistä tosiaan on.

    minusta olisi aivan mahtavaa nähdä kuvia tälläisistä paikoista,on ikävää että ihmisten hädälle tavallaan käännetään selkä, ei haluta uskoa että vikaa on, ummistetaan silmät.

    varmasti todella monipuolinen tuo sinun uusi kotikaupunkisi :) ja ilmaston puolesta minulle kelpaisi ihan sassiin.rakastan varsinkin merta, aurinkoa ja lämpöä!

    ps. en tunne suomessakaan oloani turvalliseksi, satunnainen väkivaltaisuus kaduilla on yleistymään päin.

    olehan varovainen siellä kamerasi kanssa!

    -SK

    ReplyDelete
  9. SK
    Kyllä mullekin oli aika yllätys, että täällä on vieläkin menossa sellainen villinlännenmeininki. Ihan tavallisetkin ihmiset saattavat peloissaan tai suutuspäissään turvautua kättäpidempään, ryöstöjä tapahtuu ja niiden yhteydessä myöskin saattaa mennä ammuskeluksi. Mutta sitten on vielä jengit. Se on käsittämötön ja lapsellinen, mutta pelottava ilmiö. Väärän värinen lippis väärässä paikassa ja henki voi lähteä. Tiedän, että tää kuullostaa aivan käsittämättömältä. En minäkään tätä millään haluaisi todeksi uskoa, mutta valitettavasti se sitä on.
    Mulla olis todella halua päästä näkemään niinä "kiellettyjä" alueita, mutta eipähän kukaan ole halukas mua sinne viemään. Ajattelin, että auton ikkunasta räpsin kuvia. Mä olen hiukan liian uhkarohkeakin, en ihan pienestä säiky, mutta täällä olen oppinut, että tyhmä ei silti kannata olla.

    Ilmasto on täällä kyllä ihana, välimerenilmasto. Tosin nää kesäkuukaudet on hiukan liian kuumia ja kuivia. Mutta talvi onkin sitten kuin Suomen kesä, silloin voi jopa joskus hiukan sadellakin. Sadetta kaivattaisiin kyllä nytki kipeästi.

    ReplyDelete
  10. Jos oma henkesi on sulle kallis, niin ei kannata uteliaisuuden takia lähteä niitä alueita kuvaamaan ( Compton, Watts ). Ei varmaan kukaan sun lukijoista niin kovasti halua noita paikkoja nähdä, että vaarantaisit oman henkes. Voin nimittäin kuvitella, minkä reaktion aiheuttaa valkoinen nainen kamera kädessä mustaakin mustemmalla alueella. Jätä väliin, please.

    ReplyDelete
  11. Minna, sä olet ihan oikeassa, mun on vaan ollut todella vaikea ymmärtää, että se vaara on aivan todellinen. Juuri tälläisiä asioita Suomessa olessani pidin täysin liiotteluna kun Amerikasta puhuttiin.

    Mun mies ei laske mua missään tapauksessa sellaisille alueille. Mähän olen sellainen jääräpää, että intin tästä asiasta aikani, mutta nyt olen ymmärtänyt, että kyseessä on ihan tosi asia, ei mikään huhu tai ennakkoluulo. Ja olen kyllä saanut sitä valistusta täällä kaikilta, että on todellakin alueita, joille mulla ei ole mitään asiaa.

    Joten tuskin kuvia tulee sellaisilta alueilta, en nyt ihan niin hulluksi reportteriksi ryhdy. Mutta kiitos huolenpidostasi, pidän sen varmasti mielessäni.

    ReplyDelete
  12. Ai niin vielä haluaisin sanoa sen verran, että kyseessä ei välttämättä ole vain ihonväri, noita jengejä on ihan kaikissa kansallisuuksissa, myös valkoisissa. Väärän värinen vaatetuskin voi olla liikaa, ei välttämättä se, että olen valkoinen.

    ReplyDelete
  13. moi

    joo, no kommenttini ei ollutkaan mikään yllytys että sinne vaan kameran kanssa :) parempi todellakin jättääm väliin! mietin vaan että näillä alueilla asuu varmasti naisia ja lapsia ihan samalla tavoin kuin muillakin....minkähänlaista heidän elämänsä on, hyvänen aika... mutta positiivisempiin aiheisiin :D

    SK

    ReplyDelete
  14. SK, totta, siellähän asuu kaikenlaista väkeä ja suurimmalla osalla ei oo mitään tekemistä jengien kanssa. Toisaalta hehän ei vahingoita omiaan tahallaan, mutta noissa välikohtauksissa tietysti loukkaantuu ja kuolee myös sivullisia. Ja mitenkään ei voi edes sanoa, että ne olis välttämättä vain niitä köyhimpiä alueita, kyllä niitä jengejä on muuallakin.

    Valitettavasti täällä on tää ikävä puoli, eikä sitä pidä tietysti sivuuttaa.

    Mutta on toki niin paljon muutakin, ja ihmiset on yleenä ylpeitä tästä kaupungista, yhdessä ollaan angelenoksia, mutta kun vielä opittas oleen sovussa täällä.

    Ens viikonloppuna mennäänkin sitten varmaan aivan toisenlaisille kulmille...sitten on luvassa sitä luksusta. ;))

    ReplyDelete

I don´t want to live here, but a stay here rather amuses me. It´s a sort of crazy-sensible.

D.H. Lawrence