Sunday, June 29, 2008

Finlandia vodkaa ja Pandan lakuja



Mä lueskelin Kulttuureja sekoitellen blogista eroja suomalaisen ja ameriikkalaisen kokkailun välillä. Mä en voi kokkaustaidoilla ylpeillä, mutta mulle tuli mieleen tehdä lista niistä eroista joihin törmää ihan tavallisessa supermarketissa, en tarkoita mitään hyvin varusteltuja marketteja tai erikoiskauppoja, vaan ihan sellaisia peruskauppoja. Tää ei oo nyt mikään mieltymyslista, vaan ihan sellainen missä oon huomannut eniten eroja.

Ensiksi mikä täällä on plussaa:
  • alkoholin myynti, eli perusviinejä ja viinaa saa ostaa ruokakaupasta ja se on uskomattoman halpaa Suomen hintoihin verrattuna. Valikoimissa myös yleensä Finlandia vodka.
  • valmisaterioita, jotka enimmäkseen on pakasteita, löytyy joka lähtöön
  • etnisiä ruokatarvikkeita, etenkin kaukoidästä ja Meksikosta on runsaasti
  • erilaiset snacksejä ja chipsejä yms. on ihan mielettömät valikoimat
  • jäätelöitä ja sen kanssa esim. valmiita kermavaahtoja ja muita hörppeitä on kanssa mahtavat valikoimat
Sitten miinukset
  • juustovalikoimat on huomattavasti surkeammat kuin suomalaisessa perusmarketissa, mutta valikoimissa useinmiten Valion Finlandia Swiss Cheese, joka on emmentaalia, joskus voi olla myöskin Olermannia nimellä Baby Muenster ja Polaria nimellä Heavenly Light
  • leikkeleiden ja makkaroiden valikoimat ei ole kovinkaan häävit
  • leipä on enimmäkseen valkoista mössöä, esim. kunnon ruisleipä puuttuu
  • kalavalikoimat on myöskin surkeat
  • karkkihyllystä puuttuu tietysti salmiakki, Pandan lakuja voi löytää hyvällä säkällä, muutenkin karkkivalikoimat on jotenki suppeammat
No nää tuli näin äkkiä mieleen, yleensä kyllä käy, että unohdan jotain todella oleellista, mutta jos muille tulee mieleen lisätä tähän jotain, niin kommentoikaa ihmeessä.

13 comments:

  1. Niiden valmisruokien runsas määrä osui minunkin silmiini ja tarjolla oli ainakin viittä eri light-merkkiä mm. weight watcher. Myös rehutiskit olivat runsaat. Ihan ihmettelin, että miten ne jenkit saa syötyä itsensä sellaisen kuntoon ;D

    Minua vähän huoletti ennen matkaa, että mitenköhän minun ruokailun kanssa käy, kun olen niin tarkka, mutta kyllä jenkeissä on mahdollista syödä todella terveellisesti, jos vain haluaa.

    Lisätään näkkileipä ei ole -listaan ruisleivän kaveriksi.

    ReplyDelete
  2. Elegia, joo rehutiskit on kunnossa ja terveellisiä vaihtoehtoja löytyy. Ihan tälläinen kehno kokkikin pärjää täällä aika hyvin. Ei lopu valikoimat ihan heti, siis niissä valmisruuissa.

    Joo näkkäri kuulluu ehdottomasti listalle, voi vitsi, nyt tekis mieli näkkäriä! :D

    ReplyDelete
  3. Hahaa! Samat suomalaistuotteet myynnissä kuin silloin muinoin. Uskomatonta ettei tuotevalikoima ole kasvanut. Sehän oli sentäs 80-lukua! Niin ja Vaasan hapankorppuja löytyi joskus terveyskaupoista. Ja niistä piti perunajauhotkin hakea. Voi miten hauska juttu. Tämä viihdytti minua kovin :)

    ReplyDelete
  4. Mun mielestä supermarketeissa teilläpäin on ihan mahtavat valikoimat.Vieläkin kaipailen näin 2 v jälkeen....Totta on että markettien leivät on aika paljon mössöä mutta ihanaa leipää saa muualta. Mitä tulee juustoihin, pidin kovasti Monterey Jack juustosta. Ja vielä mitä tulee mieleen just Kaliforniasta on 99c kaupat, ihan mahtavat valikoimat kaikkea, ja vain 99cents!!

    ReplyDelete
  5. Lepis, toki hiukan parempien supermarkettien valikoima on runsaampi ja tietty täällä on Ikea, mä en oo vielä käynyt, mutta sieltä kuulemma saa jotain suomalaisia juttuja tai ainakin suomalaiseen makuun. Mutta me käydään yleensä tollasessa ihan perus paikassa, en jaksa lähteä ruuan perässä kovinkaan pitkälle, vaikka joskus tekis kovasti mieli jotain suomalaista.
    Mutta onneksi olen aina ollut kaikki ruokainen.



    Yaelian
    Kyllä se on totta, ja jos menee ihan hiukankin parempaan supermarkettiin, niin sielä kyllä löytää ihan mitä vaan.
    Ja mä pidän myös Monterey Jackistä, se oli mulle uusi tuttavuus täällä.
    Ja toden totta 99 cents on todellisia aarreaittoja, aivan uskomatonta mitä sieltä voi löytää, pitääkin joskus laittaa kuvia aarteista, joita olen sieltä löytänyt. :D

    ReplyDelete
  6. Voi hitsi, me ei käyty niissä 99 centseissä, vaikka minä aina kuolasin sellaisen nähdessäni ;) Laita ihmeessä kuvia tulemaan!

    Tuli muuten eräs asia vielä mieleeni, mitä voisi tulla kauhea ikävä jenkeissä: nimittäin suomalainen raejuusto! Olen ihan hulluna raejuustoon. Siellähän vastaava kulkee nimellä cottage cheese ja kyllä sitäkin tuli vedettyä, mutta kun makunystyrät ovat tottuneet suomiraejuustoon :D

    ReplyDelete
  7. Arvaa, nyt tekis mieli just näkkäriä raejuustolla, mä joskus yritin sillain laihduttaa! Raejuustoa mä söin usein ihan sellaisenaan nälkääni, cottage juustoa ei voi ehkä mättää sillain suoraan purkista suuhunsa, tai en oo kyllä kokeillut.

    ReplyDelete
  8. Minäkin syön raejuustoa ihan sellaisenaan suoraan purkista joskus välipalaksi, nam. Ja minä muuten kokeilin vetää noita jenkkiverioista naamariin samaan tyyliin, mutta ei uponnut - ei ole sama asia :D

    ReplyDelete
  9. Mikä siellä oli IHANAA, oli kauppojen aukioloajat! Suomessa jos et ehdi ilta ysiin mennessä kauppaan, ni voi voi.
    Siellä isommissa marketeissa ( olikohan Valleyssä sellanen ku Lucky´s? tms. ) oli ihania salaattibaareja, joista voi tehdä mieleisensä salaatin runsaista vaihtoehdoista to go ja se hinta meni annoksen painon mukaan. Ja se Ben&Jerry´s jäätelö... aah! Mut sitä saa nykysin Suomestakin. Sit sieltä Trader Joe´sista sai kans Suomijuustoja ja saikohan jopa näkkäriäkin???

    ReplyDelete
  10. Voi kiitos Minna, tosi kiva saada vinkkejä, vällillä olis kiva tutustuttaa mun miestä kans Suomalaiseen ruokaan.

    Joo me käydään usein kaupassa vasta siinä 10-11 aikaan illalla, kun on viileää ja ei oo ruuhkia. Mä välillä stressaan vanhasta tottumuksesta esim. lauantaina, en millään tahdo tottua, että täällä ne on silloinkin myöhään auki.

    ReplyDelete
  11. Niin ja jos oikein paha koti-ikävä iskee, niin sit Ikeaan vetämään lihapullat... Nyt muistu kans mieleen, että Venturalla oli joku Skandinaavi-ravintola, josta sai seisovasta pöydästä mitä ihanimpia RUOTSALAISherkkuja, Nekin maistu tosi kotosilta:)))
    Ja sitten kun noista hampurilaisista postasit, niin siellä Valleyssa oli kans yks mihinkään ketjuihin kuulumaton paikka, josta sai ihan törkeen hyviä chilihampurilaisia. Osotetta en muista. Kyllä Losissa on NIIN paljon ihania ruokapaikkoja ja NIIN paljon mistä valita.

    ReplyDelete
  12. Kivasti kirjoitat tästä ruokapuolesta... Pisti ihan miettimään asiaa.

    Plussista sen verran, että itse olen ihan hulluna erilaisiin etnisiin ravintoloihin, joita myös Teksasin suunnalta ja isommista kaupungeista löytyy runsaasti... Sushi-, thai- ja intialaiset ravintelit kuuluvatkin meidän lemppareiden listaan ja 4-vee pikkuneitikin jo vetelee sushia puikoilla (tosin niillä lasten sellaisilla), mutta silti kääntää aina aikuisten päät ja saa hymyt huulille...

    Ja ne snacksit ja limukat ja muut pikkunälän sammuttajat, niiden määrää ei voi pieni ihminen vieläkään ymmärtää. Ja kun tytölle ostan snacksia kouluun, on äidillä hillitön valitsemisen vaikeus.

    Miinuksista sen verra, että ihan sama minulla. Minä myös kaipailen suomalaista ruisleipää (tiesitkö muuten, että Ikeasta saa nykyään kätevästi maitopurkin tapaisessa ruisleivän ainekset, tosin on erittäin kuitupitoista ja ei kaikkien makuun), suomalaisia juustoja (joita löytyy esim. Sproutsin valikoimista melko hyvin, mutta maksavat ihan POSSUNA), kunnon täytelakuja, Fazerin suklaata ja salmiakkia.

    Niitä taas talvella kaivataan... Ja näin kesällä huomaan veteleväni ruisleipää niin ahnaasti, että vyötä kiristää...

    ReplyDelete
  13. Minna
    Totta, täällä on kyllä paikkoja joka lähtöön ja mulle kyllä maistuu melkein mikä vain ja täällä voi tutustua niin moniin uusiin makuihin.
    Mutta joskus iskee sellanen Suomi-nälkä.

    Sari
    No ihan samat lempparit mullakin tuon etnisen ruuan suhteen. Varmaan tosi mainio näky kun pikku neiti pistelee puikoilla. :)
    Kyllä meidän varmaan pitää sinne Ikeaan vihdoin mennä, ollaan suunniteltu sitä pidemmän aikaa, mutta sitten tulee aina joitain muuta mieleen. Kun me ajellaan täällä, mä näen aina jotain mielenkiitoista matkan varrella ja usein itse päämäärä unohtuu tai sitten ei enää jaksa. Niin valtavasti täällä on kyllä kaikkea.
    Voi,nauti nyt siellä Suomessa ja syö ruisleipää munkin puolesta. :))

    ReplyDelete

I don´t want to live here, but a stay here rather amuses me. It´s a sort of crazy-sensible.

D.H. Lawrence