Saturday, September 27, 2008

Naisia Chinatownissa




Löytyihän multa muutama nainenkin, mutta kyllä selvästi ihmisten kuvia löytyy aika vähän mun kuva-arkistoista. Ja aika usein ihmiset on takaapäin kuvattuja, se on toki kuvaajalle helpompaa, kun voi tehdä sen salaa. Mutta se on musta hiukan kuin ampuisi selkään, raukkamaista. Ehkä tässä asiassa olisi opettelemisen aihetta, pitäisi ehkä rohkaistua enemmän. Mä luulen, että jos pääsisin tästä ujoudestani, niin saattaisin silloin kuvata ihmisiä enemmänkin.

Mutta kun tälle ihmisteemalle on lähdetty, niin pengon seuraavaksi ehkä lisää ihmiskuvia, esim. Hollywoodista ja Melroselta löytyy varmasti sellaisia kuvia, joita en ole aiemmin julkaissut.

13 comments:

  1. Eikös muuten tuo ylimmän kuvan nainenkin kuvaile? Kannattaa antaa itselle aikaa, niin rohkaistun ainakin itse. Olin - ja olen yhä toisinaan - aika ujo kuvaaja, mutta siihen turtuu. Kun katselee muita ihnmisiä, niin monilla on kamera.

    Jokunen päivä sitten tulin metrosta ja siellä mies kuvasi metrosta tulojoita. Itse tietenkin kiersin tieni pois miehen takaata. Sen kummemmin en asiaa ajatellut.

    Olen kyllä ajatellut valmiiksi, mitä vastaan jos joku tulee kyselemään tai avautumaan kuvaamisesta. Kannattaa päässään ennakoida sellainen tilanne, niin tietää sitten, miten toimia jos niin käy. Minulle ei ole käynyt vielä. :)

    Ihania kuvia taas, näitä katukuvia on mukava katsella.

    ReplyDelete
  2. Ihmisten kuvaaminen vaatii pokkaa. Joskus pyysin lupaa saada kuvata ja kerroin, että kuva tulee blogiin ja sain vastauksen, että mikä se blogi on...ja sain luvan.

    No, ihmisten kuvaaminen julkisella paikalla ei ole kiellettyä, siihen ei tarvitse lupaa, ellei esitä ihmisiä halventavassa/kyseenalaisessa valossa kuvassaan.

    ReplyDelete
  3. Elegia

    Mulle tää kuvaus on muutenkin kuin uusi harrastus, mulla vierähti ainakin melkein parikymmentä vuotta, etten kuvannut paljoakaan.

    Mutta tossa oli kyllä hyviä neuvoja, mä en ole oikein osannut valmistautua siihen, että jos joku kysyy,niin mitä sitten vastaan.

    Oikeastaan myös toinen syy arkuuteen on se, että täällä monet poseeraa myös rahasta, ja mulla ei ole varaa antaa tippejä ihan jokaiselle. Siksi oikeastaan aloin harrastamaan salakuvausta. Varsinkin turistikohteissa täällä aina pyörii niitä, jotka haluavat rahastaa.

    ReplyDelete
  4. Susu

    No just sellainen pokka multa vielä puuttuu, ja tietty ehkä siihen vaikuttaa sekin, että pitää selitellä asioita englanninkielellä.

    Mä olen kyllä miettinyt tota, että kertoisin kuvaavani blogilleni, varsinkin sellaisissa paikoissa, joissa kuvaaminen on periaatteessa kielletty. Esim. jossain liikkeissä.

    Mä olen käsittänyt, että jos haluaa julkaista kuvia, niin periaatteessa pitäisi olla kuvattavien suostumus siihen, mutta en tiedä koskeeko se myös sitä, että julkaisee vain omalla blogillaan. Siksi olen myös välttänyt sellaisia kuvia, joissa kasvot näkyy selvästi.

    ReplyDelete
  5. Hei! Jos haluat kuvat kummallista väkeä, niin mene L.A:n downtowniin illan pimettyä; 10.000 koditonta työntää ostoskärryjään. Päivällä voit harrastaa extreme-matkailua kotkaupungissasi kävelemällä keskusta itään (?) Greyhound terminaalille. Näet sellaista sakkia, että ei mitään rajaa. Kuvaamisessa kannattaa tosin olla aika varovainen, vaikka suuri osa sakista on mömmöissä tai muuten vain katujen kovan elämän uuvuttama.

    ReplyDelete
  6. Ai kauheeta, sitä pitäisi mennä puhumaan vieraille ihmisille. Eiiii... ;)

    Aika vähiin ovat ihmiset minullakin jääneet. Kasvit eivät väitä vastaan. Jos kuvaan ihmisiä, niin ne ovat niin tuttuja ettei niitä kuvia voi blogiin laittaa.

    Rotterdamissakin yritin kuvata 'kulmilla', mutta en oikein uskaltanut niitä tyyppejä kuvata. Hankalaa.

    Jotenkin vain tuntuu häveliäältä käydä kysymässä lupa. Ja se on taas suuri kynnys.

    ReplyDelete
  7. ihana ero näissä nais- ja mieskuvissa. miehet istuu ja pelailee ja juttelee, naiset kävelee ja touhuaa :)

    ReplyDelete
  8. Jussi

    Kiitos vinkeistä, täällähän näkee toki joka puolella noita ostokärryjen työntelijöitä, mutta tiedän, etttä oikeastaan en ole vielä nähnyt "mitään".

    Keskustassa olen ollut vain päiväs aikaan, mutta pitääpä mennä ehkä iltaisella. Mua kiinnostaa kuvata tämä kaupunki juuri sellaisena kuin se on. Ihan oikeaa kuvaa ei vielä näistä mun kuvista saa, vaikka niitäkin on kyllä kauhisteltu ja ihmetelty, että miksi minä haluan näyttää rumaa! ;)


    Lepis

    No kasvit on kyllä siinä mielessä kiitollisia kuvattavia, että ei tarvitse kysellä lupaa.

    Mä koitan nyt ehkä harjoitella lisää tota ihmiskuvausta, mutta luulenpa että on vielä aika suuri kynnys mennä jutteleen kuvattavien kanssa.


    Tarja

    Olipa mielenkiintoinen havainto, itse en tuota huomannutkaan, mutta ihan totta, niinhän tuo näkyy olevan, eikä varmaan ole vain ihan sattumaa.;)

    ReplyDelete
  9. Täällähän on taas niin mukavia uusia kuvia. En ole aikoihin ehtinyt käydä katselemassa. Ihmiskuvia on aina kiva katsella!

    ReplyDelete
  10. Malla
    Kiva kun tuli nyt, mä en ole myöskään vähään aikaan ottanut uusia kuvia, mutta mulla riittää näitä kyllä, koitan vaan aina keksiä hiukan erilaisia teemoja, nyt on ollut näitä ihmisiä. ;)

    ReplyDelete
  11. Nämä naiset sen sijaan (viittaus edelliseen kommenttiini) ovat kovasti menossa sisäisestikin selvästi. Tällaisia ensivaikutelmia kuvistasi välittyi. Mielenkiintoista nähdä blogillasi katukuvia myös ihmisineen.

    ReplyDelete
  12. Marja

    Juu, naiset näyttää olevan touhuissaan, en nähnyt yhtää rauhassa istuskelevaa naista, itseäni lukuun ottamatta. ;)

    ReplyDelete
  13. Niin tai itseasiassa, minähän kyllä oikeastaan kaiken aikaa kuvailin, Rob istui lähistöllä rentoutumassa. ;)

    ReplyDelete

I don´t want to live here, but a stay here rather amuses me. It´s a sort of crazy-sensible.

D.H. Lawrence